Tuesday, June 2, 2009

RAWATAN lagi ...


Semalam, sekali lagi aku dan isteri bersama dua orang anak, meredah malam menuju ke sebuah rumah di kawasan Puchong untuk tujuan rawatan.


Kalau ikut hatiku, aku memang sudah tidak mahu lagi untuk pergi berubat. Aku hanya mahu berserah sepenuhnya kepada Allah. Terpulang kepada Allah, samada mahu menghidupkan aku atau mematikan aku.


Sudah habis wang simpanan untuk tujuan berubat. Aku membiarkan beberapa hari sebelum itu untuk isteri aku memikirkan adakah mahu pergi atau tidak. Tetapi isteri aku bertegas, katanya, biarlah dia gunakan wang simpanan nya untuk tujuan rawatan aku.


Sepanjang perjalanan, aku berhenti di sebuah kedai untuk membeli air mineral bagi tujuan yang semua orang sudah tahu. 3 botol besar. Aku berhenti lagi untuk mengisi minyak, keluar lagi RM10.00. Duit TOL lagi.


Bila aku sampai, hanya ada seorang sahaja pesakit yang sedang bercakap dengan tuan rumah. Tidak sampai 10 minit. Aku dipanggil 'menghadap.'


Aku memberikan salam. Dan bila ditanya apa masalah. Aku dan isteri terus menceritakan segala perkara yang terjadi dalam satu tahun ini. Tuan rumah terus membacakan ayat - ayat suci Al Quran dan dihembuskan kedalam botol.


Kali ini memang berlainan. Kesemua proses rawatan pesakit yang aku temui semuanya lelaki. Dan kali ini, orang yang merawat ialah seorang wanita yang sudah berumur dalam lingkungan 50 tahun.


Usai proses itu. Kami pun memohon diri untuk pulang. Dalam perjalanan pulang, barulah aku membuka cerita.


"Sejak waktu Maghrib lagi, perut abang sudah terasa berangin yang agak banyak, terasa hingga ke bahagian dada, jantung terasa berdebar, fikiran bercelaru ... abang terasa mungkin abang akan mati ... tapi abang kuatkan semangat dan banyak beristighfar ... dan semakin lama semakin menjadi ... dalam perjalanan ke rumah orang itu tadi ... Alhamdulillah, sekarang sudah rasa semakin lega."


Aku berharap semoga rawatan itu akan berhasil.


Aku hanya berserah diri kepada Allah.