Tuesday, June 30, 2009

Kata dari Sahabat dan Kata dari Tuhan


Seorang sahabat berkata "Kamu jangan buat kerja gila, tinggalkan anak dan isteri di Klang, kamu seorang sahaja balik dan kerja di Taiping, boleh mati anak - anak dan isteri kamu di Klang ...banyakkan bersabar."


Seorang sahabat berkata "Kamu memang tidak ada perikemanusiaan, kamu kerja di Taiping, dan isteri kamu buat segala - galanya di Klang ... macam orang bercerai ... bersabarlah sedikit".


Seorang sahabat berkata "Kamu fikirlah semasak - masaknya ... apakah sudah habis kerja di Klang sampai kamu hendak kerja di Taiping yang belum pasti ada ... kamu memang tidak ada kesabaran langsung!"


Seorang sahabat berkata "Kamu tidak fikirkah kalau anak isteri kamu sakit, siapakah yang akan melihat dan membantu mereka ... banyakkan bersabar wahai saudaraku."


Semuanya memberikan KENYATAAN atau gambaran seolah - olah mereka begitu menyayangi dan mengasihi diri aku. Tetapi, hakikatnya, semuanya memberikan nasihat yang baik tanpa melihat dan mengetahui senario keseluruhan yang real.


Yang pasti ... TIDAK SEORANG pun yang cuba atau berusaha memberikan idea dan mencarikan kerja buat aku. Bukan aku minta mereka mencarikan kerja, tetapi cukuplah dengan memberikan panduan atau tunjuk ajar atau memaklumkan yang ada kerja ditempat tertentu.


Hanya ada seorang sahaja sahabat yang menurut fikiran aku agak bijak dalam mengendalikan situasi aku.


"Saudaraku, yang pasti hanya Allah dan kamu sahaja yang mengetahui keadaan sebenar yang kamu tempuhi disaat ini ... hidup dan mati kita ditentukan oleh Allah ... rezeki juga ditentukan Allah ... kalau kamu tinggalkan anak dan isteri kamu di Klang, tetapi Allah mahu supaya kehidupan mereka mudah ... maka mudahlah segalanya ... yang penting, kamu sudah ISTIKHARAH dan memohon petunjuk dari Allah."


Sahabat aku tidak menyebut langsung perkataan SABAR. Yang ditekankan ialah - MEMOHON PETUNJUK dari ALLAH.


# Ini adalah catatan sewaktu aku didalam keadaan dhaif. Aku rakamkan namamu wahai Sahabatku yang memberikan kata - kata yang paling berkesan dalam hidupku - MOHAMAD FADZIL.