Wednesday, June 17, 2009

Balik Kampong. Tanam Jagung.


Aku tidak tahu, siapakah manusia di Malaysia ini yang boleh hidup TANPA WANG.


Dahulu YA, aku pandai menasihati para sahabat supaya banyakkan bersabar apabila mereka mengeluh tidak cukup wang.


Mereka bukannya tidak ada wang langsung. Ada, cuma tidak cukup. Tetapi, diri aku dan keluarga. HAKIKAT kami begitu perit kerana aku langsung tidak punya wang. Bukannya sehari, tetapi sudah 15 bulan.


Dan kini, aku sudah pelajari satu lagi ilmu yang begitu penting dalam hidup ini. Umat Islam tidak dapat mengharapkan bantuan dari Lembaga Zakat atau badan yang menguruskan zakat. Kerana beberapa faktor yang remeh temeh.


Kini, akibat dari keperitan hidup yang sudah tidak tertanggung dan diluar kawalan. Aku terpaksa mengambil keputusan drastik. Iaitu, pulang ke kampong halaman aku.


Cumanya, aku terfikir, kepada siapa harus aku memohon sumbangan kewangan ?


Dalam fikiran aku, cuma ada dua tempat sahaja dimana aku boleh meminta tolong dalam keadaan terdesak. Itupun sebab mereka adalah sahabat aku. Dan mereka pernah berjanji untuk membantu yang termampu.


Pertamanya ialah kawan aku yang menjadi taukeh atau Along. Dia pernah berjanji, akan membantu dan tidak akan menggunakan sebarang kekerasan jika aku terlewat bayar. Kedua ialah seorang sahabat yang menjadi paderi di sebuah gereja di Petaling Jaya. Kami sering berjumpa dan beliau sering belanja aku makan dan minum, tetapi di tempat HALAL.


Aku rasa sedih sangat terpaksa membuat keputusan sebegini. Tetapi apakan daya. Aku sudah berusaha dengan pelbagai cara.