Wednesday, June 10, 2009

TENAGA LELAKI

Sakit dan sengal dibadan masih terasa, akibat urutan yang dibuat oleh ayahanda Tuan Haji Norjaie Hadi. Seorang tukang urut tradisional yang telah bertahun - tahun menjalankan tugasnya itu. Aku bertemu dengannya hampir 10 tahun yang lalu. Dan semenjak dari itu, hubungan aku dengannya semakin akrab, hinggalah aku memanggilnya 'abah.'


Namun, walaupun hubungan yang begitu akrab, aku tidak pernah 'menyerahkan' tubuhku kepadanya untuk diurut. Hinggalah disatu ketika bila mana dalam satu majlis ilmu yang diadakan baru - baru ini. Beliau terus bertanyakan kepadaku samada aku sudah sihat atau belum ?


Tuan Haji Norjaie bukanlah seorang bomoh atau pengamal perubatan tradisional. Jadi, itu sebabnya aku tidak bertemu dengannya untuk tujuan rawatan. Tetapi apabila kesihatan aku sudah begitu teruk terganggu hingga jelas dimatanya akan keadaan diri aku. Maka mahu atau tidak, aku terus berbicara panjang dengannya mengenai seluruh proses rawatan yang aku terima selama ini.


Seperti dijanjikan, maka pada 9hb Jun 2009 yang lalu. Aku bersama anak dan isteriku telah berkunjung kerumahnya.


Maka bermulalah proses tarbiyyah dari ayahanda Tuan Haji Norjaie. Seperti kebiasaannya, sebelum bermulanya proses rawatan dan urutan, Tuan Haji Norjaie akan mengadakan sessi bersoal jawab dan bertanya khabar terlebih dahulu.


Usai sessi tersebut. Maka bermulalah saat - saat genting dan cemas bagi seorang pesakit. Dimana aku terpaksa menahan sakit dan geli. Diurut tubuh aku dan 'diperbetulkan' seluruh sistem urat dan darah dalam tubuh seorang lelaki. Barulah aku terasa bagaimana kekuatan sebenar beliau.


Jika dilihat dari sosok tubuh dan usianya yang sudah melewati angka 70. Maka aku tidak menyangka sama sekali 'kekuatan' yang dimiliki olehnya. Begitu terasa sekali urutannya yang begitu mencengkam kedalam tubuh aku.


Hinggalah tiba satu ketika, sewaktu beliau sedang mengurut bahagian belakang pinggang aku, sambil berkata "kena ingat ... alat kita mesti kuat ... biar isteri kita tersenyum ... waktu alat kita dibenam kedalam lubang tu ... kita kena cari kunci yang tepat ... barulah isteri puas... tak semestinya lama ... yang penting sempurna semua tindakan kita."


Aku terus tertawa. Menahan geli dan menahan tawa.


Hampir satu jam, akhirnya sessi urutan selesai. Aku terasa segar. Begitu terasa bekas urutannya. Namun, aku juga terpaksa bertahan sewaktu memandu pulang. Maklumlah, bekas urutan menyebabkan kulit aku terasa pedih.


Aku dan isteri tertawa didalam kereta. Bila mengenangkan, lain yang difikir lain yang berlaku. Aku bertemu dengan Tuan Haji Norjaie adalah untuk mendapatkan khidmat urutan badan. Tetapi yang terjadi ialah, aku mendapat 'sentuhan' khusus untuk penjagaan dan penambahbaikan kepada tenaga kelelakian aku.


Isteri aku tersenyum dan ada ketikanya mencubit peha aku sewaktu memandu. Maklumlah, kami berbicara tentang aktiviti 'dalam bilik.'