Thursday, June 25, 2009

KERJA SAKIT


Seorang sahabat telah bertanya, mana lebih sakit antara - Sakit sewaktu bekerja dengan sakit sewaktu tiada kerja ? Sahabat aku bertanya dalam nada bergurau.


Aku menjawab dalam nada serius. Begitu serius. Tidak ada langsung roman yang manis pada wajahku.


Sakit sewaktu kerja memang sakit. Sakit tidak ada kerja, lagi sakit. Dan aku sudahlah sakit yang benar - benar sakit. Ditambah lagi dengan sakit sebab tidak ada kerja.


Ya Allah, aku adalah HAMBA ABDI MU yang MAHA LEMAH.
Ya Allah, aku adalah HAMBA ABDI MU yang MAHA DHAIF.
Ya Allah, aku adalah HAMBA ABDI MU yang telah melakukan dosa yang MAHA BESAR.


Aku sudah tidak berdaya ...


Aku hanya memohon dari MU supaya membuka pintu rezeki.


"Berilah aku pekerjaan ... supaya aku dapat membawa pulang rezeki untuk menyara kehidupan isteri dan anak - anak."


Tiba - tiba sahaja aku terfikir ... adakah aku pernah 'kurang ajar dengan tuhan?'