Monday, June 8, 2009

GILA TEMUDUGA

Minggu lepas, aku pergi untuk sessi temuduga yang tidak terduga. Aku rasa macam kartun. Tetapi bukan cerita kartun. Kisah ini memang kes serius. Hinggakan pihak syarikat yang menemuduga aku menggelengkan kepala.


Segala borang telah aku lengkapkan, dilampirkan bersama segala jenis sijil yang aku ada. Cuma, satu sahaja yang aku tidak berikan, iaitu gambar foto berukuran passport.


Bila ditanya oleh pihak syarikat atau lebih tepat lagi oleh bahagian Sumber Manusia. Dimanakah gambar foto ? Maka aku menjawab dengan serius seperti ayat dibawah:


"Saya minta maaf, saya tidak dapat sertakan gambar foto seperti yang pihak tuan kehendaki, buat pengetahuan tuan, saya hanya mempunyai wang sebanyak RM5 sahaja didalam poket, saya benar - benar tiada wang, jadi saya tidak mampu untuk menyediakan gambar foto, sebab kalau saya hendak berikan gambar foto itu, harganya ialah RM10 bagi 4 keping, dan saya tidak boleh mencuci untuk satu keping sahaja, masalahnya, saya tidak mempunyai wang sebanyak itu, saya datang kesinipun dengan mengambil duit syiling dari tabung anak - anak... tetapi seandainya saya dipilih oleh pihak tuan untuk bekerja disini, maka selepas mendapat gaji pertama, saya akan usahakan untuk mengambil gambar dan berikan kepada pihak syarikat."


Aku bercakap lancar dengan semangat yang kuat untuk menahan air mata dari mengalir.


Syarikat - syarikat itu memberikan tempoh selama 3 hari untuk membuat keputusan, samada untuk memanggil aku untuk bekerja atau tidak.


Dan pada hari aku menulis entri ini, sudah masuk hari ke 4.


Aku GAGAL !