Saturday, May 30, 2009

Realiti SENIMAN MENANGIS

Aku mendengar lagu Jamal Abdillah yang berjudul Seniman Menangis. Hampir sama dengan corak kehidupan aku sekarang. "Aku berduka ..." itulah diantara lirik didalam lagu tersebut. Tidak adakah sinar kebahagiaan untukku ? Bila aku fikirkan, aku baru diuji Allah dalam tempoh 15 bulan, sedangkan Nabi Ayub diuji oleh Allah selama 900 tahun.


Dalam bulan ini sahaja, iaitu bulan Mei. Aku masih diserang dengan penyakit misteri ini. Aku sudah dapat merasakan bahawa aku hampir sukar untuk berada didalam keadaan manusia yang ramai atau bersesak. Namun, disebabkan oleh permintaan oleh isteriku untuk menemaninya ke salah sebuah pusat membeli - belah untuk membeli beberapa keperluan buat perkahwinan adiknya, maka aku gagahkan juga kaki ini untuk melangkah.


Sewaktu dalam proses membeli itulah, aku berasa teramat letih, nafasku tercungap - cungap, jantung aku mula berdegup tidak sekata, aku bergerak terhoyong - hayang. Aku hampir jatuh, terasa bagaikan hendak pitam. Aku nyatakan kepada isteriku, yang aku hampir tidak dapat mengawal keadaanku. Terasa saluran nafasku seperti mula menguncup.


Aku mengucap dua kalimah syahadah berkali - kali. Aku berselawat keatas Nabi tanpa henti.


Ya Allah, aku memohon ampun atas segala DOSA yang telah telah aku lakukan selama ini.
Ya Allah, aku REDHA dengan ujian dari Engkau, Ya Allah,
Ya Allah, matikanlah aku dalam keadaan aku terus sujud, taat dan beriman kepada MU, Ya Allah.
Ya Allah, sembuhkanlah penyakitku ini, ampunkanlah aku Ya Allah, aku sudah tidak berdaya.


Hanya itulah ungkapan yang mampu aku bisikkan kepada Rabb. Tuhan seru sekalian alam.


Aku terus bersandar pada dinding. Isteri aku memegang tubuh aku. Aku berkata, andainya urusan telah selesai, ayuhlah kita beredar dari sini.


Selesai urusan pembayaran, aku dan isteri ku terus melangkah keluar dari pusat membeli belah itu. Lantas kami melangkah ke arah parkir motor. Tiba sahaja di kawasan parkir motor, aku terus sahaja duduk di atas motorsikal buruk aku. Mata berpinar. Pemandangan sekeliling terasa seperti berasap dan kabur.


# Gambar foto. Bahagian belakang rumahku. Jiran aku sedang membakar sampah secara terbuka. Menghasilkan asap yang tebal. Kehidupan aku seperti ASAP. Mencemarkan ruang udara. Tidak baik untuk kesihatan. Memedihkan mata. Masa hadapan yang tidak menentu.


"Aku, menangis ..."


Lagu Jamal Abdillah terus bersiponggang didalam gegendang telingaku. Tetapi kali ini, ia adalah realiti !