Thursday, May 7, 2009

Demam Selsema


Hari ini - 7hb. Mei 2009. Adalah hari dalam sejarah. Aku membawa keluarga ke Klinik Daerah Pandamaran untuk mendapatkan rawatan.


Semua demam.


Aku, isteri, anak ke tiga, ke empat dan kelima. Demam selesema. Sejak pagi, aku rasakan tubuh aku seakan bergoncang. Dan rasa terhoyong - hayang bila bergerak, apatah lagi bila berjalan.


Aku berulang - alik ke sekolah anak - anak aku. Bila tengahari, sebaik sahaja isteri aku pulang dari mengajar. Aku terus menyatakan bahawa aku tidak sedap badan. Dan setelah berbincang, kami semua pergi ke klinik kerajaan yang berhampiran.


Sewaktu pemeriksaan itu. Anak ke lima, iaitu Adam Muhammad Behjad, berusia 4 tahun, terpaksa diambil darahnya. Memandangkan beliau sudah demam selama 3 hari, dan demamnya pasang surut.


Bila proses pengambilan darah itu baru hendak bermula, Adam masih mampu tersenyum. Maklumlah, selama ini, beliau tidak pernah disuntik untuk diambil sampel darah. Tetapi, apabila jarum suntikan sudah terbenam kedalm kulit. Beliau terus menangis dan menangis, menahan kesakitan.


Usai sampel darah dihantar ke bahagian pemeriksaan darah, dan setelah keputusannya diperolehi. Kami masuk semula kedalam bilik Doktor yang bertugas. Dan kami dimaklumkan demam itu adalah jangkitan kuman, dan kami dinasihatkan untuk datang semula esok untuk diambil darahnya sekali lagi, seandainya beliau masih demam. Jika tidak, tidak perlu datang ke klinik.


Selesai segala urusan. Kami terus pulang ke rumah. Tiba sahaja di rumah. Badan aku sudah terasa lemah longlai. Air telah keluar dari hidung, menandakan selesema aku semakin teruk.


Aku terus menelan ubatan yang diberikan. Setelah beberapa minit kemudian. Aku terasa khayal dek kerana ubat selesema yang dimakan.