Tuesday, May 5, 2009

SENARIO MENCEMASKAN !


Semalam, sewaktu azan Maghrib sedang berkumandang. Aku terus memecut ke Pandamaran, untuk bertemu dengan seorang adik yang juga seorang penulis blog.


Setibanya aku di tempat pertemuan itu. Aku terus serahkan barang berharga kepada beliau. Dan terus berbincang, mengenai beberapa perkara penting dan mendesak.


Usai perbincangan dari hati ke hati. Dan setelah minum air kosong. Adik aku hanya tersenyum, kerana itu sahaja yang aku pinta sebagai pembasah tekak.


Aku terus bergegas ke sebuah Masjid. Untuk menunaikan solat dan untuk melunaskan hutang aku seorang seorang HAMBA Allah.


Selesai solat bersendirian. Aku terus bertemu dengan beberapa orang sahabat lagi. Aku lakukan perkara yang sama. Aku hanya memesan air kosong. Kerana itu sahaja minuman yang paling sesuai dengan keadaan diri aku. Dan kami terus sahaja berbincang dari hati ke hati tentang beberapa perkara.


Wahai sahabat sekalian. Aku sudah tidak mampu lagi untuk terus bertahan dengan keadaan ini. Aku cuba bersabar. Aku cuba mengawal keadaan dengan sebaik mungkin. Aku melakukan pelbagai perkara. Aku berusaha dalam setiap ruang yang boleh.


Semuanya TIDAK BERHASIL.


Wang simpanan KECEMASAN juga sudah habis. Hanya tinggal wang modal yang HARAM untuk aku usik. Kerana wang itulah pelaburan jangka panjang untuk aku memulakan bisnes kecil - kecilan.


Dan aku masih mencari modal.


Usah ditanya, kenapa tidak pergi buat pinjaman MARA ? TEKUN ? Bank perdagangan ? Bank Islam ? LZS ? dan sebagainya ?


Maaf, soalan itu sudah tidak tertanggung untuk aku menjawabnya. Dan bagi para sahabat yang telah bertentang mata dan melihat dokumen yang aku kemukakan, sudah dapat melihat senario masalah yang aku hadapi.


Aku benar - benar sudah kecewa. Dan aku hanya berserah diri kepada Allah.


HANYA SATU perkara sahaja yang aku bincangkan dengan adik aku dan sahabat lain semalam.


Andainya ada peluang kerja. Tolonglah maklumkan kepada aku. Hatta, kalau meraka hanya sanggup untuk membayar RM500 pun aku sanggup terima.


Faktornya mudah:

1 - Ayah aku sakit tenat.
2 - Ibu aku menderita sakit.
3 - Bil - bil di rumah telah menjangkau RM1,000
4 - Peti sejuk rosak.
5 - Talian telefon akan terpotong pada bila - bila masa.
6 - Aku sering berulang - alik ke Taiping untuk menziarah ayah dan ibu.
7 - Aku terpaksa menerima rawatan perubatan Homeopati, kerana penyakit aku yang kelihatan sesuai menerima ubatan itu.


Aku bukan hendak berlawak. Tetapi, andainya ada yang bertanya "kalau saya hendak bersihkan rumah saya, dan saya upah awak RM50.00, awak boleh terima?"


Ya, aku terima ! Demi nyawa ayah, ibu dan anak - anak !

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.