Wednesday, May 6, 2009

Makanan orang kaya.


Sudah ramai kenalan, sahabat dan penulis blog yang terkejut, tergamam dan seperti tidak percaya, bila aku menceritakan apa yang aku boleh makan dan apa yang aku tidak boleh makan. Akibat sakit yang menimpa diri aku.


Aku bukan hendak mengada - adakan cerita, apatah lagi mereka - reka cerita semata - mata untuk menagih simpati. Tidak ada gunanya. Selama satu tahun aku sakit, menderita dan menanggung beban ini. Hanya isteri aku yang selama ini menumpahkan kasih, begitu memahami hakikat yang berlaku.


Sarapan pagi. Aku hanya minum susu (tepung) dengan air panas tanpa gula. Beberapa keping biskut dan emping coklat (cocoa crunch). Ada sahabat yang berkata "Eh, itu makanan orang kaya!"


Terpulang kepada persepsi masing - masing. Harga biskut Hup Seng adalah RM3.49. Dan aku menghabiskan sebungkus biskut dalam tempoh 2 minggu. Sebungkus emping coklat (cocoa crunch), berharga RM5.69. Dan boleh bertahan selama 4 hari. Satu peket besar susu Fernleaf, berharga RM41.99. Diminum satu keluarga dan bertahan selama 1 bulan.


Makan malam juga serupa (sama) dengan apa yang aku ambil sewaktu bersarapan.


Setelah dihitung secara halus. Ini bermakna, perbelanjaan untuk aku bersarapan dan makan malam adalah yang termurah. Dan inilah makanan yang aku makan selama 8 bulan. Setelah aku tidak mampu mengambil banyak jenis makanan, khususnya yang berminyak.


Makan tengahari pula, aku hanya makan nasi kosong, ikan rebus dan sayur sup. Dan inilah amalan selama 8 bulan.


Jangan kata aku tiada selera untuk makan. Malahan aku memang bernafsu apabila melihat pelbagai jenis makanan, khususnya yang dijual diluar. Tetapi apakan daya. Aku tidak mahu penyakit itu mengganggu diri aku.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.