Monday, July 27, 2009

Membuka Minda.


Hampir semua sahabat, kenalan dan saudara memberikan satu nasihat dan satu perkataan - BERSABAR. Dan setakat itu sahajalah penyelesaiannya. Tidak ada satu usaha untuk memberikan aku harapan dan laluan yang jelas bagaimana untuk aku keluar dari himpitan hidup.


Syukur Alhamdulillah. Masih ada makhluk ciptaan Allah yang mempunyai daya fikir yang berupaya membantu manusia lain.


Seorang sahabat, yang telah berkata kepada aku "Engkau cuba lihat bara yang menyala, kelihatan cantik, panas, tetapi dalam masa yang sama kelihatan menakutkan".


Sahabat aku terus menyambung "Cantik dan panas ... itu adalah kemahuan dan kehendak manusia ... tetapi menakutkan adalah persepsi manusia... maka, kamu cuba ambil satu idea, iaitu membuka bisnes tanpa memerlukan modal ... kalau adapun, terlalu sedikit ... dan kamu jadikan bisnes itu satu yang kelihatan cantik dan panas".


Aku termangu .... "mana ada bisnes tanpa modal?" Aku menyatakan kehairanan.


Lalu dalam ketawa, sahabat aku berkata "Engkau pernah dengar bisnes yang hanya menggunakan modal air liur?"


Akhirnya, tanpa disengajakan, aku tertawa jua ....