Monday, July 20, 2009

Umatku umpama buih dilautan ...


Renungan disaat - saat genting ...


Andainya satu ketika nanti. Anak - anak aku membaca entri disini. Maka, Abah ingin menyatakan dan menceritakan bahawa. Diwaktu Abah menaip entri ini, Abah benar - benar berada didalam keadaan yang amat tertekan.


Abah hanya mampu bertafakur dan beristighfar. Memohon dan memohon dan memohon dan terus memohon kasih sayang dan bantuan serta pertolongan dari Allah.


Segala yang Abah buat, semuanya tidak menjadi. Sudah hampir 100 tempat Abah pergi untuk sessi temuduga, semua masih belum berjaya. Bisnes yang Abah usahakan masih belum kelihatan sebarang tanda untuk dijadikan sumber rezeki.


Disaat ini juga. TIDAK ADA seorang manusia pun yang mengetahui penderitaan hidup Abah memelihara anak - anak. Dan kalau ada yang tahu pun, ramai yang hanya mampu berkata - BERSABARLAH.


Sejujurnya, Abah sudah tidak tahu kemana hendak pergi. Apa yang perlu dilakukan. Buntu sebuntu buntunya.


Teringat Abah akan sebuah hadith nabi yang berbunyi. Diakhir zaman kelak umat aku akan menjadi seperti buih di lautan. Bilangan mereka terlalu ramai, tetapi mereka tidak ada kekuatan langsung.


Wahai anak - anak ku. Seandainya satu ketika kelak, kita berjaya mencapai segala kemewahan dunia. Maka, jangan kita lupa untuk membantu mereka yang ditimpa kesusahan.


Jangan SESEKALI kamu berkata kepada fakir, miskin, orang - orang yang dhaif , dan orang - orang yang meminta bantuan - BERSABARLAH.


Berikan apa sahaja yang kamu ada. Ingat, setiap harta yang kamu berikan kepada orang yang memerlukan, maka Allah akan gantikan dengan yang Maha Hebat.


Hatta, percayalah dengan ajaran Islam. Bahawasanya harta yang kita berikan dan belanjakan untuk jalan Islam. Maka Allah akan gantikan dengan sehebat - hebat gantian dan ganjaran yang tidak terfikir oleh kita.


Wahai anak - anak ku. Janganlah engkau biarkan jiran kita berada didalam kesusahan. Hatta jika mereka berada didalam kelaparan. Maka di akhirat kelak KAMU akan dipertanggungjawabkan !


Wahai anak - anak ku. Abah masih menunggu bantuan dari 'langit.'