Saturday, July 11, 2009

DIARI KEHIDUPAN. Tanpa tapisan !


Sudah hampir seminggu aku tidak menulis disini. Bukan kerana malas, tetapi aku memang tidak sempat untuk menulis atau meninggalkan sebarang catatan.


Blog ini adalah blog yang benar - benar peribadi. Hanya ada beberapa orang saudara dan sahabat sahaja yang mengetahui tentang kewujudan blog ini. Kalau dahulu, kita menulis diari. Tetapi kini, semua yang berlaku dalam kehidupan seseorang terakam didalam pelbagai cara. Ada yang menulis didalam diari atau buku catatan. Ada yang menulis didalam blog peribadi, samada untuk bacaan sendiri ataupun untuk dikongsi pengalaman bersama orang lain. Dan yang terkini, ramai yang menulis atau mencatatkan perjalanan kehidupan seharian didalam 'facebook.'


Dalam seminggu ini, aku benar - benar sibuk. Semuanya adalah untuk menyelesaikan begitu banyak urusan keluarga. Dan aku benar - benar letih. Terlalu banyak membuat perjalanan jauh.


Andainya catatan ini 'dibuka' untuk tatapan umum satu hari nanti. Maka, perlu diingat, ini adalah catatan peibadi dari 'isi hati' aku sendiri yang melihat dengan mata aku sendiri, mengalaminya sendiri dan aku tuliskan diruangan ini. Jika ada sesiapa yang 'terasa hati' dengan catatan disini, mereka tidak perlu kecil hati, kerana yang pasti, ramai saudara mara dan sahabat yang melakukan banyak perkara yang mengguriskan hati dan perasaan aku.


Diwaktu aku menulis ini, aku masih tidak mempunyai pekerjaan tetap. Sudah lebih dari 15 bulan kehidupan aku merana, azab, sengsara. Dan penyakit yang aku tanggung juga belum kelihatan tanda pemulihan yang berkesan.


Hampir semua sanak saudara yang mengetahui keadaan diri aku yang sebenar, tetapi sayangnya, semuanya hanya mengeluarkan sepatah perkataan sahaja iaitu - KASIHAN, BERSABARLAH.


Tidak ada langsung usaha mereka untuk membantu aku dengan cara yang terbaik. Samada untuk mencarikan kerja, atau mencuba untuk membantu dalam pelbagai cara yang baik dan munasabah.


Hanya seorang sahaja sahabat aku yang sering menghubungi aku untuk bertanyakan khabar. Dan bertanya, samada 'beras, gula, garam' masih ada dirumah aku ataupun sudah habis. Masih aku ingat dan sengaja aku catatkan tulisan disini. Pernah sekali aku 'diserang' penyakit misteri ini, lalu aku mengirimkan sms untuk memohon bantuan dari sahabat aku, bertanyakan andai beliau mengetahui mana - mana bomoh, atau pawang atau dukun yang boleh membantu. Lantas sahabat aku ini mengesyorkan satu tempat untuk berubat, dan bukan itu sahaja, sahabat aku ini terus sahaja memasukkan sejumlah wang kedalam akaun aku. Untuk tujuan berubat katanya.


Andainya ditakdirkan, satu ketika Allah mengubah nasib aku. Menjadikan kehidupan aku jauh lebih baik dari sekarang. Maka, catatan disini juga akan turut berubah. Kepada pembaca sekalian, jangan baca satu entri sahaja, TETAPI, bacalah keseluruhan entri untuk mengetahui kisah sebenar kehidupan aku.


Diwaktu ini - 12/07/2009.


Setelah lebih dari 15 bulan aku merana, sengsara dan derita. Aku telah pelajari begitu banyak perkara. Jelas kelihatan dimata, bagaimana aku dihina. Aku tidak dipedulikan. Suara aku adalah 'sampah' yang tidak mahu didengari oleh sesiapapun !


Jadi, bermula dari tarikh entri ini aku tuliskan. Aku telah nekad untuk mengambil keputusan drastik. Aku tidak mahu bercakap banyak.


Kini, baru aku tahu hakikat kehidupan yang sebenarnya. Aku perhati dan aku teliti SETIAP orang atau individu dalam keluarga aku, saudara mara aku, sahabat aku dan kawan - kawan aku. Aku TAHU, siapa yang telah membantu aku dengan seikhlasnya.


Yang pasti. Adik - adik kandung aku, benar - benar menunjukkan sikap sebagai saudara kandung. Mereka bukan sahaja menyatakan simpati, malah mereka telah berusaha bersungguh - sungguh untuk membawa ABANG mereka untuk keluar dari kesusahan. Begitu banyak pengorbanan mereka untuk aku ! Hakikatnya, kehidupan mereka juga susah.


Dimalam yang sunyi. Aku duduk keseorangan. Menghadapkan wajah aku. Menghadapkan tubuh aku. Mengangkat tangan memohon kehadrat Allah. Sesuatu yang terbaik buat diri aku, isteri dan anak - anak aku dan saudara kandung aku dan sahabat yang banyak membantu aku selama ini.