Tuesday, August 4, 2009

Kasih Saudara


Semakin banyak yang aku pelajari dari sehari ke sehari. Terlalu banyak.


InsyaAllah, satu ketika nanti, aku akan senaraikan nama - nama insan yang telah membantu aku membina semula kehidupan aku selama ini.


Mereka - mereka inilah yang membantu tanpa mengharapkan balasan. Membantu sedaya upaya. Membantu tanpa bertanya apa yang mereka akan perolehi dimasa hadapan.


Sememangnya mereka - mereka inilah yang begitu dekat dihati aku. Aku terasa begitu sayu dan terlalu gembira. Masih ada lagi manusia yang berhati mulia seperti mereka.


Wahai anak - anakku. Bukan semua saudara mara terdekat akan membantu dan menghulurkan bantuan. Tetapi mereka yang bukan sedarah daging dengan kita yang akan berusaha dengan segala kudrat yang mereka ada untuk membantu Abah diwaktu kita dalam kesusahan.


Oleh itu wahai anak - anakku. Sentiasalah berbuat baik dengan sesiapa sahaja. Ingatlah pesanan orang tua - tua "Bersaudara sewaktu berada."


Kuatkanlah hatimu dan kukuhkanlah semangatmu wahai anak - anakku. Abah menulis berdasarkan pengalaman yang begitu perit dan menyeksakan sekarang.