Tuesday, August 11, 2009

Lurus atau berliku ?


Sekarang bukan zaman bermenung ...


Itulah lirik lagu yang dinyanyikan semula oleh Raja Pop Jamal Abdillah.


Tidak ada masa untuk bermenung. Tetapi aku akan tetap memerlukan masa untuk merancang dan merancang dan terus merancang.


Buka mudah untuk merancang dalam keadaan 'buta' dalam serba serbi. Tetapi, daripada aku mendiamkan diri, lebih baik aku terus merancang dan mempunyai wawasan jelas untuk hidup aku dan keluarga.


Aku hampir tertawa yang tidak dapat dibendung. Bila satu soalan mudah dilontarkan oleh isteri aku. Tetapi aku sendiri tergagap untuk menjawabnya.


"Kenapa Abang hendak tampal iklan berbayar didalam bangunan ? Bukankah banyak pokok ... tampal sahaja di pokok atau di dinding perhentian bas ... kita bukannya ada modal."


Aku hanya merenung tajam mata isteriku. Tetapi mulut aku terkunci. Apa yang dikatakan oleh isteri aku memang ada kebenarannya.


Emel sudah ... jejak bertapak di blog sudah ... bercakap dari mulut ke mulut pun sudah ... jadi apa lagi yang aku perlu lakukan untuk mengiklankan perkhidmatan atau bisnes aku ?


Hari ini, aku mencari kedai kereta yang boleh memasang peralatan untuk meletakkan tangga diatas kereta Kancil aku. Aku ingatkan senang, rupanya hampir seluruh kedai di Klang, Bandar Bukit Tinggi tidak menjualnya. Melainkan ada sebuah gerai tembaga yang boleh melakukannya tetapi dengan harga yang tidak masuk akal.


Aku harus berusaha lagi ... dan lagi ... dan lagi ...


Untuk ke puncak dunia, aku harus melalui jalan, atau laluan atau tangga yang berliku. Jangan pedulikan tentang masalah, tapi fikirkan tentang pengalaman yang bakal diraih sepanjang perjalanan.