Wednesday, April 8, 2009

Kelapa Muda Remaja

"Inilah R&D."


"Kita cuba, kita menguji dan terus membuat kajian, hinggalah kita mendapat keputusan atau hasil yang terbaik." Itulah kata perangsang dari aku untuk isteri dan anak - anakku.


Yang menariknya, disekitar kampong aku, terdapat 6 buah gerai menjual kelapa muda. Tetapi, semuanya tidak dapat menunjukkan yang paling tepat mengikut kemahuan aku.


Aku katakan bahawa, aku tidak mahu yang terlalu muda, kerana isinya belum banyak. Bukan pula yang sudah tua, hingga isinya tebal dan keras dan boleh dibuat santan. Aku perlukan yang 'remaja'.


Rasanya, dari 10 buji yang dikupas, cuma sebiji yang yang menepati citarasa atau 'piawaian' yang ditetapkan. Hingga ke satu peringkat, tuan punya gerai mencadangkan supaya aku sahaja yang memilih atau menentukan pilihan aku.


Dalam hal ini, sejak dari awal, aku sememangnya menyerah kalah. Kerana aku memang bukan pakar dalam urusan ini.


Yang paling menariknya. Tuan punya gerai memberikan parang untuk aku kupas sendiri kelapa. Aku tersenyum dengan gurauan itu.


Hingga penamatnya. Aku membelek kelapa itu satu persatu dan berbual dengan tuan punya gerai. Dan kami 'meneka dalam kesamaran' semua kelapa yang ada.


Berpeluh juga untuk menentukan kelapa yang masih 'remaja'.

3 comments:

  1. memandangkan saye duduk kelang...
    kelang kat mane ye kedai uk nie,,
    boleh saye ph merase makanan kat sane. memandangkan saye mmg suke g jalan2 cari makan nie...hehehe

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.