Friday, March 20, 2009

PINJAMAN BISNES

RM10


Kalau diikutkan akal yang singkat, memang tidak cukup. Tetapi yang penting ialah kesabaran mestilah berada ditahap maksimum.


Untuk mengumpulkan wang hingga mencecah jutaan ringgit juga bukan mudah tetapi tidak mustahil.


Aku nekad. Aku buang perasaan MALU. Setelah aku memikirkan bahawa, selagi aku tidak melakukan sesuatu yang bercanggah dari segi hukum agama, dan tidak melanggar undang - undang negara. Maka aku akan teruskan dengan idea ini.


Bukan mudah untuk meminjam dari sesiapapun. Apatah lagi dengan orang yang tidak pernah ditemui di alam maya, atau di alam nyata. Hatta, jika aku merayu untuk meminjam duit sebanyak 10 sen pun belum tentu aku akan berjaya.


Hanyasanya, aku meminjam dengan perjanjian dengan nama Allah. Biarlah Allah dan Malaikat yang menjadi saksi utama. Tidak ada surat hitam dan putih. Hanya berbekalkan kepada kejujuran dan niat kerana Allah bagi diri sendiri. Untuk berusaha sedaya mampu.


Dan bagi peminjam. Hanya niat membantu kerana Allah. Memberikan pinjaman dengan ikhlas. Dan sekadar kemampuan peminjam. Aku tidak sekali - kali mahu memaksa.


Aku tidak tahu berapa lama aku akan mendapat wang yang mencukupi untuk memulakan perniagaan ini. Modal asas sebanyak RM3,500 diperlukan.


Aku sudah mengirimkan emel memohon simpati kepada puluhan blogawan. Dan yang menjawab kembali, setakat ini baru 4 orang. Alhamdulillah.


Jika dicongak, memang kelihatan mustahil untuk mencapai sasaran itu. Tetapi, aku berserah sepenuhnya urusan itu kepada Allah.


Yang pasti. Aku tidak mahu menjadi PENGEMIS. Aku mahu berusaha untuk memajukan diri sendiri walau dalam bidang apa sekalipun.


Dan yang pasti juga. Hanya Allah sahaja yang MAHA MENGETAHUI tentang keadaan diri aku. Kerana DIA yang mencipta diri aku. Kerana DIA yang menghidupkan aku. Kerana DIA yang menguji iman dan kesabaran aku. Kerana DIA yang MAHA BERKUASA.


Kepada blogawan yang telah menjawab kembali. Walaupun ada yang tidak dapat membantu. Aku dengan ikhlas mengucapkan TERIMA KASIH.

2 comments:

  1. business dah di mualakan ke? di mana..?

    ReplyDelete
  2. Hmm....dah cuba pinjam dari bank Agro ke ?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.